Skriveskolen leksjon 4: Tampen brenner

Et av de store spørsmålene i skriveprosessen, er selvsagt: Hva skal jeg skrive om? For noen er dette et overflødig spørsmål. Det sier seg selv! Temaet har ligget der og ulmet hele livet, det vil ikke slippe taket før de har fått til å skrive en hel roman om det. De har funnet det som brenner. For andre er dette det vanskeligste å finne. De har kanskje skrevet i årevis uten å nærme seg kjernen. Kanskje fordi den ligger snublende nær?

Dette var et av de første og beste rådene jeg fikk da jeg selv bestemte meg for å satse på skrivingen: Finn det som brenner.

ETERNAL FLAME: Blir det varmere nå, ja så...

FINN DIN FLAMME: Kan du kjenne det gløder?

Jeg gjorde det det stikk motsatte. Jeg tenkte nemlig jeg skulle finne på noe som var morsomt for andre å lese. En historie inspirert av andre populære historier de siste årene, slik at det kanskje var lettere å få det gitt ut. Feil.

Det var grunnen til at jeg ikke hadde kommet noe lengre med noe av det jeg hadde skrevet. Jeg hadde skrevet i årevis uten å komme til utboksen.

For meg ble løsningen å ta frem noen tekster jeg hadde skrevet uten å ville noe mer enn å sette ord på en intens følelse.  Og så brukte jeg dette som utgangspunkt for å bygge en historie. Der fant jeg temperatur.

Siden har jeg stadig passet på å gi meg selv og teksten min en test:

Blir jeg berørt av det jeg skriver? Hvis ikke, hvorfor skal andre la seg berøre av å lese det?

Høy puls. Rødmende kinn. En kniv rett i hjertet. Sånn føles det å bli berørt av sin egen tekst. Når du har ført karakteren din dit, til det uunngåelige stedet hvor historien treffer sitt klimaks, da kjennes det på kroppen.  Og så kan du håpe  at leseren din føler kanskje en brøkdel av det du selv føler når du skriver det.

Så hva er det som brenner for deg?

Lek tampen brenner. Let etter det stedet hvor temperaturen er høyest. Finner du det, har du funnet hva du skal skrive om. Da kan du lykkes i å formidle med ekte engasjement og temperatur.

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Skriveskolen og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Skriveskolen leksjon 4: Tampen brenner

  1. Torill Bye Wilhelmsen sier:

    Skriveskole! Så gøy! Dette tipset har jeg trua på, så mye at det faktisk var punkt 1 i min egen blogg idag helt tilfeldig… Nå skal jeg lese resten av skriveskolen din!

  2. Slik er det med alt som handler om kreativitet. Hvis du vil gjøre noe som får andre til å reagere og blir engasjert, må du selv være engasjert i det du driver på med, du må føle at det angår deg selv, enten vi snakker om skriving, fotografering, maling eller hva det nå ellers måtte være. Veldig bra Renate.

Legg igjen en kommentar