Skriveskolen leksjon 3: Belønningssystemer

Lenge har stoppeklokken hjulpet meg når jeg skal sette meg ned og forfatte. Men denne julen klarte jeg ikke å finne motivasjonen.

Jeg har brukt tidstvang til å skrive Hulder, og innså at jeg trenger en annen måte å skrive bok 2 på. Jeg trengte gulrøtter! Jeg trengte et belønningssystem!

Andre forfattere har fortalt meg at de belønner seg selv med marsipangriser hver gang de har forfattet noe vettugt!

Jeg tror ikke å spise en sånn hver dag hadde gjort meg mer effektiv ...

Jeg tror ikke å spise en sånn hver dag hadde gjort meg mer effektiv …

Men hvem vil ha marsipan like etter jul? Skulle jeg belønnet meg selv med noe som helst så måtte det vært med min største guilty pleasure: Nemlig Cheez Doodles.

Undertegnede bare elsker ostepop ..

Undertegnede bare elsker ostepop ..

Men nei. Hele tanken på å gjøre skrivingen til en unnskyldning for å spise digg ER feil. Den er like feil som å skulle sitte og pimpe rødvin når man skriver. (Joda, jeg har gjort det også.)

Skrivingen er ti prosent inspirasjon og talent og nitti prosent jobb. Og som alle andre jobber er den av og til kjedelig. Særlig for en som meg – som alltid må gjøre den når jeg egentlig har fri.

Jeg måtte finne et belønningssystem som tydeliggjorde hva jeg fikk til. Etter å ha forkastet ideen om å lage en Writers-logg-app. (For det ville jo ta all min fritid igjen.) Fikk jeg et fantastisk tips av forfatter Tone Almhjell – som har skrevet den internasjonale bestselgeren The Twistrose key (Vindeltorn på norsk).

Gi deg selv et klistremerke hver gang du har skrevet 1000 ord! Klistre det inn i kalenderen og vips, du vil straks få et behov for å ha (minst) et klistremerke hver dag.

Helt genialt! Bare et problem! Jeg bruker ikke slike henge-på-veggen-kalendre nå for tiden. Alt er jo digitalt! Men så hadde jeg fått en kalender av ingen ringere enn Nemi-mamma Lise Myhre.

Jeg fikk ønske om kreative dager! Hva er bedre enn å bruke denne kalenderen til klistremerkesystemet?

Med ønske om kreative dager! Hva er bedre enn å bruke denne kalenderen til klistremerkesystemet?

Andre januar var jeg i gang: Og vet dere? Det var vanskelig. Tusen ord er en god del. Men fornøyd kunne jeg stemple inn denne klokken 23.45 om kvelden.

We can do it ... We can do it ...

We can do it … We can do it …

Så gikk det fire dager: to hundre ord … 150 ord … 345 ord …. og – den mest irriterende – 768 ord.

Men jeg skriver igjen! Gulroten fungerer! Nå ser kalenderen min slik ut:

To klistremerker betyr 2000 ord.

To klistremerker betyr 2000 ord.

Nå skal jeg begynne på dagens økt! Blogginnlegg kan ikke telles med i klistremerkingssystemet, nemlig.

Tonje

Ps: Og for ordens skyld, Tone Almhjell fikk klistremerketipset fra forfatterne: Laini Taylor og Erin Bow. Vi er med andre ord mange: Og du kan også bli med!

Dette innlegget ble publisert i Skriveskolen og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Skriveskolen leksjon 3: Belønningssystemer

  1. Tilbaketråkk: Tvilen må komme forfatteren til gode | Fra ord til bok

  2. Tilbaketråkk: Jeg blir både avhengig, inspirert og engasjert av dataspilling … | Fra ord til bok

Legg igjen en kommentar

