Tørrfrøperioden og andre lærdommer fra debutantseminaret

Nå er jeg proppfull av inspirasjon etter to dager på Litteraturfestivalen på Lillehammer. Det var veldig flott å få treffe andre i samme fase som meg selv under debutantseminaret. Vi opplevde vel alle at vi kjenner oss igjen i hverandres utfordringer. Også når det gjelder bok nr. 2: Hva nå? Hvordan skal jeg klare å møte forventningene fra meg selv, fra forlaget og alle andre?

En av de som var tilstede på seminaret for å hjelpe oss med dette spørsmålet, var Gro Dahle. Hun har selv veiledet mange ferske forfattere til å komme videre fra debuten.

– Den største feilen man kan gjøre med andreboka, er å skrive den samme boka om igjen, sier hun.

Nettopp det er en felle det er veldig lett å falle i. Det er så nærliggende å tenke: Hva var det jeg gjorde som var bra med debutboka? Hvordan fikk jeg det egentlig til? Og så forsøke å gjøre det en gang til.

Men en forfatter må utvikle seg.

Gro Dahle lærte oss en del teknikker for å holde skrivingen varm, og sørge for at det er olje i skrivemaskineriet.

Gro Dahle lærer håpefulle debutanter teknikker for å komme videre i skrivingen

Hun introduserte også et nyttig begrep:

Tørrfrøperioden.

Dette er et begrep hun selv lærte av Ebba Haslund. De fleste forfattere opplever tunge perioder, hvor det føles som man står stille, og ingenting man skriver blir bra. Men kanskje skyldes det nettopp dette: At frøene ligger å godgjør seg, før de kan spire. Og det eneste du kan gjøre er å vente. På en passe mengde regn, passe mengde sol. På at tiden er moden.

Det er et begrep som er godt å ha på en regnværsdag.

Følg med på bloggen fremover – så kommer jeg snart tilbake med mer fra Litteraturfestivalen på Lillehammer!

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Innlegg og merket med . Bokmerk permalenken.

1 svar til Tørrfrøperioden og andre lærdommer fra debutantseminaret

  1. Anna sier:

    Hei Renate!
    Det var kjempekoselig å treffa deg på Lillehammer:)
    Håpar me kan treffet igjen ein gong og debutant snakka litt meir ilag:)
    Fine og varma tankar frå Anna

Legg igjen en kommentar