Bloggpause og prokrastinering

Den oppmerksomme leser vil ha lagt merke til at bloggen har ligget brakk en stund. Det beklager jeg så mye! Men det skyldes lykkelige omstendigheter: Jeg venter barn i disse tider. Dessverre har det også medført en periode med full sykmelding, noe som har satt en stopper for blogging og manusskriving. Altså: Enda et skjær i sjøen for den vanskelige andreboka.

Jeg hadde jo planlagt å bli ferdig før fødselen!
Og nå er jeg bare nesten ferdig. Den siste innspurten jeg hadde før jeg ble 100% sykmeldt, skulle bare være å skrive ferdig de siste kapitlene. Men så skjønte jeg hvor mye bedre historien ville bli hvis jeg gikk inn og endret litt der, tok bort litt her, og bygget opp litt bedre gjennom hele manuset. Det er viktigere at det blir bra, enn at det blir fort ferdig, har jeg tenkt. Men stemmer det?

Finner jeg bare unnskyldninger for å utsette den beinharde jobbingen med å komme helt i mål?

Den som har vært gravid noen gang, har fått lære seg at det ikke nytter å presse kroppen. Under normale omstendigheter har ingen vondt av å ta seg en joggetur når man egentlig er sliten, eller jobbe litt ut over kvelden og natten. Den gravide kroppen fungerer motsatt. Den straffer deg. I mitt tilfelle: Med bekkenløsning.  Og store smerter dersom jeg skulle finne på å sitte foran PCen mer enn 15 minutter om gangen.

Likevel har jeg tenkt at jeg skulle få gjort mer i løpet av ventetiden. Hva jeg innbilt meg? At det skulle bli enklere etterhvert som terminen nærmer seg?

Nå har jeg en ny plan: Nemlig at denne babyen skal bli av det ukompliserte slaget. En liten bylt som bare sover og pludrer, mens mor endelig har masse tid til å skrive roman.

Vi får vel se på det.

Men før jeg setter i gang og føder, skal jeg ringe redaktøren min. Og bare minne henne på dette: Jeg har ikke gitt opp. Andreboka kommer, jeg lover! Det mangler bare litt til. Bare litt, OK?

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Innlegg. Bokmerk permalenken.

3 svar til Bloggpause og prokrastinering

  1. Bekkenproblemer er ikke gøy. I påvente av den vanskelige andre boken skal jeg lese din første bok, Renate. Jeg har hørt så mye positivt om Mirakel, jeg har lest om boken både på norske og svenske bokblogger 🙂

    Jeg håper du får en flott fødselsopplevelse når den tid kommer og at du får en baby av det rolige slaget.

    Selv har vi hatt en av hvert slag, førstemann var veldig rolig, andremann gråt mye de første tre månedene. Heldigvis er minstemor over det for lengst og er verdens blideste jente på 16 mnd.

    Skulle dere få et barn som gråter mye(som jo som oftest blir betegnet som kollik) men ellers er friskt og raskt anbefaler jeg på det sterkeste å ta med babyen en tur til osteopat, kiropraktor, fysioteraput, manuellterapaut eller lignende. Det hender nemlig at de søte små kan ha spenninger i kroppen etter påkjenningen fra fødselen. Ja, det virker sikkert litt fjernt å skrive slikt til villt fremmede, men den fortvilede følelsen man kan få som forelder av å ikke klare å trøste/finne ut hva barnets gråt kommer av unner jeg ingen. Det er vondt for et mammahjerte.

  2. Charlotte sier:

    Og nå er du mor til to, og alt kommer til å gå bra – med ALT. Sett deg ned og skriv når du virkelig vil, da skal du se at du kan komme til å overraske deg selv hva gjelder effektivitet. Og hvis du ikke gjør det, er det også ok. Det viktigste er å ha det så bra som mulig. Bok nr 2 kommer etter baby nr 2 en gang, og det er aldri for sent. Heia heia!

  3. Thomas Ryland sier:

    Det viktigste renate er jo som du selv sier at det blir bra og at du virker selv fornøyd med det arbeidet som du da vil velge å skrive om.

Legg igjen en kommentar

