Lillehammer, her kommer jeg

Jeg har alltid hørt om den o’store litteraturfestivalen på Lillehammer. Og nå er jeg på vei dit selv! Fordi jeg debuterte med Mirakel i fjor, er jeg invitert til debutantseminaret under festivalen. Jeg kjenner at det er omgitt av ærefrykt å være med på det. Etter å ha jobbet med andre ting den siste måneden, er det deilig å kunne gå inn i rollen som forfatter igjen. Håper å lære masse, få inspirasjon og treffe andre forfattere. Har også booket inn et møte med redaktøren min fra Cappelen Damm. Er spent på å treffe henne igjen og diskutere, ja nettopp – den vanskelige andreboka.

Nå venter en lang togtur fra Bergen til Lillehammer. Turen skal jeg bruke til å dykke langt ned i manuset mitt, og finne løsningens som får alt til å falle på plass. Jeg tenker alltid bra på reise.

Hvis du som leser dette, skal dit selv – så håper jeg vi treffes der!

 

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Innlegg. Bokmerk permalenken.

2 svar til Lillehammer, her kommer jeg

  1. Elisabeth sier:

    Hei =) Siden du åpenbart er god på både den journalistiske og skjønnlitterære sjangeren har jeg lyst til å spørre deg om råd. Jeg er veldig glad i å skrive men mangler sjanger- og språkkunnskapene, og det vil jo egentlig si at jeg ikke *kan* å skrive. Jeg har lyst til å lære både journalistikk og fortellerkunst for å utvikle skriveegenskapene i flere retninger. Men – hvor kan jeg lære? Er utdannet jurist og lange studier innen journalistikk eller språkfag er egentlig ikke noe jeg orker .)

    Husker deg forresten fra TV 2 hvor jeg jobbet i resepsjonen .) Lykke til videre med skrivingen! Det høres fantastisk ut å jobbe på måten du gjør.

  2. renatenedre sier:

    Hei Elisabeth fra TV 2-resepsjonen 🙂
    Så flott at du er glad i å skrive og vil utvikle deg. Jeg har lyst til å si at du skal gi blaffen i om du ikke «kan» å skrive. Er det egentlig noe som heter det? De rådene jeg selv har fått fra etablerte forfattere, er tvert imot at man IKKE skal være for «flink» til å skrive. Det handler først og fremst om å finne sin egen stemme, sitt eget språk. Jeg vet at et forfatterstudium kan hjelpe deg å utvikle denne stemmen. Det finnes også kortere skrivekurs som du kan søke på, for eksempel ved skrivekunstakademiet i Bergen.
    Jeg vet også, av egen erfaring, at det er god trening for språket å jobbe som journalist. Journalistisk språk handler ofte om å være så kort og presis som mulig, og unngå overflødige ord og vanskelige vendinger. Sjangerkunnskap kan du nok lære noe av ved å studere journalistikk, men de beste journalistene er fremdeles dem som ikke følger noen «oppskrift».
    Jeg tror nøkkelen er øvelse, rett og slett. Å trene sitt eget språk ved å skrive masse, masse. Ikke være redd for å være kritisk og rette i sin egen tekst, stryke overflatiske ord, prøve å skrive ting på nye måter. Jeg har selv aldri lært å skrive noen steder, men jeg har alltid skrevet masse, kun for min egen del.
    Ønsker deg lykke til med å utvikle skrivingen din videre!
    Er det andre som har tips til hvordan man kan lære seg å skrive, så er jeg også interessert i å vite det!
    Renate

Legg igjen en kommentar