Fortellerkunst på TV

Jeg elsker gode TV-serier. Mad Man, Borgen, Breaking Bad, The Wire, The Sopranos. Som forfatter tror jeg at man kan lære mye av de beste mausforfatterne på TV. De siste dagene har jeg tilbragt på Nordiske Mediedager i Bergen. Det jeg var mest opptatt av der, var å finne ut mer om dette:

Hva skaper en suksessrik fortelling på TV?

Her var nemlig flere av dem som virker å ha funnet oppskriften. Den ekte seriemesteren HBO var der, folka bak Broen var der, Downton Abbey var der, 60 minutes var der, og selveste manusdronningen-og kongen bak Mad Man var der. Hva er deres hemmelighet?

De viktigste jeg fikk med meg var dette:

  • Prøv aldri å kalkulere med seertall, hvilken målgruppe du skal treffe, hva som kan gjøres for å få flere til å like serien. Kun en ting gjelder: ER DET EN BRA HISTORIE?

(Hemmeligheten til HBO, ifølge Simon Sutton. Den gangen de ikke fulgte dette prinsippet, endte de opp med å si nei til Mad Man. Tabbetryne.)

  • Ikke undervurder publikum. De liker å føle seg smarte. Det gjør ingenting om de må se de første episodene fire ganger før de kommer inn i det. (Simon Sutton om The Wire)
  • Historiefortelling er kunst. Ikke planlegg for mye, magien oppstår gjerne underveis mens historien fortelles. Ikke la deg forstyrre av produsenten i den kreative prosessen. Gjem deg i et skap om nødvendig.

(Charlotte Sieling og Jørgen Johanson, regissør og fotograf på Broen)

 

  • Stol på én manusforfatter, og gi ham / henne full kreativ frihet. Slik vil serien utvikle seg i takt med sin opprinnelige idé.

(Executive Producer Gareth Neame om Dowton Abbey og manusforfatter Julian Fellowes )

  • Ikke vær overtydelig. Ikke la karakterene si det de egentlig ønsker å si. Det som sies mellom linjene (subtext) i dialogen er det viktigste.
  • Se på hver karakter for som en selvstendig person, ikke som representant for en gruppe. Still spørsmål om hver enkelt karakter: Hva trenger de? Hva vil de ha? Hva gjør de for å få det? Og hva har de å tape?

(Manusekteparet og Executive Producers for  Mad Man, Maria and André Jacquemetton)

En starstruck wannabe (meg) sammen med heltene bak «Mad Men»: André og Maria Jaquemetton

Hva mener du er oppskriften på en god TV-serie? Kan forfattere lære noe av de beste TV-seriene?

 

 

 

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Innlegg. Bokmerk permalenken.

2 svar til Fortellerkunst på TV

  1. Sigve Berland sier:

    Hei. Jeg ble ferdig med min masteroppgave igår og feiret litt i dag med å starte på Mad Men. Må si meg mektig imponert og det blir nok til at jeg ser alt av denne innen et par uker. Jeg mener at slike serier, med et bra plot og manus, kan gi mye inspirasjon til skrivingen. Det består mye psykologi i å tolke karakterene i slike serier og det er ofte en underliggende mening i handlingene deres. Slik kan man fort koble dette til personer i en roman. Samtidig har man settingen alt dette er satt inn i. Jeg som har studert moderne historie, er veldig glad i en historisk kontekst. Her kan jeg tipse om serien Boardwalk Empire som tar for seg gangstermiljøet i USA i 1920-årene. Makt er nøkkelen.

    Det hadde vært fint om du kunne lagd et innlegg om hvordan du kommer på ideer og arbeider med disse i skriveprosessen. Hvilke andre prosjekter har du foruten å skrive din andre bok? Jeg kom over denne bloggen i dag, og siden jeg selv har lyst å teste om det er mulig å leve av skrivingen, kommer jeg nok til å prøve og følge denne jevnlig.

    • renatenedre sier:

      Hei Sigve, så hyggelig at du vil følge bloggen min! (Den blir noe sporadisk oppdatert, ettersom jeg holder på med andre ting innimellom også. Så jeg beklager sent svar på denne kommentaren) Enig i at serier kan gi mye inspirasjon til skrivingen. GODE serier, riktignok. Jeg er særlig opptatt av karakterutvikling og dramaturgi, og synes noen av disse seriene er mesterlig utført der. Jeg er også svært svak for historisk / politisk kontekst, når det gjøres på grunnlag av god research, etterrettelighet og sans for detaljer. (ellers blir det fort avslørt av feks sånne som deg, med historisk kompetanse)
      Jeg tar med meg oppfordringen om å skrive litt mer om idéer. Det er ganske essensielt som forfatter. Skal tenke på det, og komme tilbake med et innlegg!
      Renate

Legg igjen en kommentar

