Jeg må kanskje utsette Kire-seriens bok 2!

Nå før påske må jeg bestemme meg – sammen med forlaget – om vi skal gå for høstutgivelse av Kire-seriens andre bok, eller om vi skal vente til vinteren.

Jeg er ikke ferdig med manuset ennå. Jeg er kommet godt over halvveis. Det er heldigvis fortsatt flere måneder til siste levering. Det er bare at planleggingen for høsten gjøres nå.

Jeg er en tobarnsmor med full jobb som tegneserieredaktør og samtidig skriver jeg bøker om kveldene. I ledige stunder kjemper jeg også for områdeløft til stedet jeg bor, nemlig Tøyen i Oslo.

Dette har vært hverdagen min i snart tre år nå. Av bekjente rundt meg får jeg råd om å ta «Flinkpikesyndromet» på alvor. At jeg ikke KAN få til alt. At jeg må tenke på meg selv.

Det skulle være unødvendig å skrive dette, men ikke ALLE kvinner som får til noe drives av å være flink. Det er heller ikke sånn at alle karrierekvinner med barn ikke anerkjenner – eller vet om – sine egne grenser. Jeg er blitt 36. Jeg vet veldig godt hvor grensene mine går og hva jeg tåler. Å eventuelt utsette Kire bok 2 i fire-fem måneder handler om noe helt annet.

Jeg drives generelt av utålmodighet, engasjement, kreativitet og stolthet. Og nå er det den siste delen som holder meg tilbake: For blir Kire bok 2 noe jeg vil være stolt av? Joda, den blir jo det. Men kunne jeg vært enda stoltere? Njaa …

En slik anmeldelse som Lcy kommer med her har man IKKE lyst på ...

En slik anmeldelse som Lucy kommer med her har man IKKE lyst på …

Da jeg skrev Hulder var det ingen deadline. Det var knapt noen som visste at jeg holdt på med boken. Venner trodde at småbarnslivet hadde «tatt» meg bort fra den sosiale arenaen, og jeg lot dem tro det. Det er ikke kult å si at man holder på med en bok før den faktisk er antatt av et forlag.

Skrivingen av Hulder var MIN hemmelighet. Det var også et forsøk på å bevise en ting overfor meg selv. Jeg trengte nemlig å få vist at jeg kunne lande en bok helt på egen hånd.

Jeg er ellers en person som jobber best i tospann med andre. Finnes det andre som forventer at jeg skal levere, ja så leverer jeg. Men hvis det er mine egne forventninger jeg skal leve opp til … Vel, det er overraskende enkelt å tilgi en selv for å være forsinket.

Så jeg klarte å skrive en bok. Det var en stor personlig seier, av mange grunner. Jeg vet at jeg vil klare å skrive både en og to til. Men spørsmålet er hvor kjapt det lar seg gjennomføre …

Jeg vet fortsatt ikke svaret. Men jeg vet at det er viktig at teksten blir så god at jeg blir stolt. Så kan jeg si til meg selv «Nå har du jammen santen vært sta, målbevisst, engasjert og kreativ igjen!» (Men ikke flink.)

Tonje

Dette innlegget ble publisert i Forfatterliv og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Jeg må kanskje utsette Kire-seriens bok 2!

  1. Nina Løken sier:

    Ungene ( 11 og 13) og jeg har nettopp lest ferdig Hulder, gleder oss til neste bok. Bruk så lang tid at boka blir god. Vi kan vente.

  2. tonjetornes sier:

    Så utrolig hyggelig å høre! 😀 Planen er nå at bok to kommer ut i januar neste år. Jeg skriver som en gal for tiden, og da er slike tilbakemeldinger ekstra verdifulle. Tusen takk!

  3. Knut-Emil Stellander sier:

    jeg har ikke lest hele boken ferdig og vi skal skrive om en bok og en forfatter på skolen. jeg heter Knut-Emil Stellander og er 15år gammel fra innmark. jeg holder på med å skrive om selve boken nå så jeg lurer på noen ting. hva skjer i slutten? dør noen? skjer det noe med Flora og Erik? Kommer moren ut av sykehuset? hva med Rosalia, Moren til Flora, hva sker med henne? jeg liker å lese og jeg synes at Hulder er en av de beste bøkene jeg har lest. håper å få høre fra deg og om slutten av boken:)

Legg igjen en kommentar

