Skippertak-timen: Gå løs på forsømte oppgaver

Jeg er veldig flink til å utsette ting som ikke haster. Oppgaver som haster, derimot, kan jeg ta på strak arm. Kanskje er det derfor jeg trives godt i hektiske journalistmiljø – med en klar deadline å forholde seg til. Journalisten sitter ikke og kaster bort tid og chatter på facebook når hun skal levere sak til nyhetsendingen kl 1700.

Men ta dette eksempelet: Hvorfor klarer ikke den samme journalisten å levere timelisten sin i tide? Hvorfor blir samtlige reiseregninger levert for sent?
Denne fiktive journalisten likner nok en hel del på meg.

Jeg har en liste med forsømte oppgaver som stadig overflyttes til neste måned på kalenderen. Jobboppgaver som ikke må gjøres umiddelbart, blir fort nedprioritert.

Screenshot 2014-03-03 13.12.11

Enda verre er det med oppgavene på hjemmeplan – for hva gjør det vel om jeg venter litt til med å hekle ferdig babyteppet jeg begynte på for to år siden? Og nå har det gamle skapet stått i garasjen i ett år, så kan det vel stå der ett år til før jeg blir kvitt det?

Mens jeg er inne på det: Skulle forresten ha blitt kvitt disse to bordene. Noen som er interessert?

Mens jeg er inne på det: Skulle forresten ha blitt kvitt disse to bordene fra kontoret. Noen som er interessert?

Tonje har i et tidligere blogginnlegg gitt oss sine gode Tips for en mer effektiv hverdag.

Jeg blir også inspirert av Gretchen Rubin, som blant annet skriver om hverdagslige grep og gode vaner for bedre hverdagslykke. For når problemene ikke er så store – er løsningene desto enklere. Rubin snakker om den enorme energien som kan frigjøres når man får unna en forsømt oppgave. Så i dag vil jeg dele hennes tips om hvordan man kan «tackle a nagging task.» Sjekk ut hennes

New habit for tackling nagging tasks: Power Hour

– og kanskje du blir klar for å innføre en fast skippertak-time? Jeg skal i alle fall gjøre et forsøk.

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Effektiv hverdag, Innlegg og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Skippertak-timen: Gå løs på forsømte oppgaver

  1. Hr. Kreatur sier:

    Hei! Takk for skippertaktips! 🙂 Det passer fint sammen med mine desperate «Just do it!» øvelser. som sagt, det er ofte mer slitsomt å utsette enn å gjøre.

Legg igjen en kommentar

