Tvilen må komme forfatteren til gode

Jeg holder i disse dager på å skrive andre boken i Kire-serien. Selv om plottet har stått klart i hodet mitt en god stund, så er det en egen øvelse å faktisk skrive det ut. Det kan oppstå så mye rart i en slik prosess. Man kan boble over av tekst og ideer en dag, og  neste dag – som min medblogger så riktig påpeker her – finne all verdens unnskyldninger for å la det hele vente.

Men de siste dagene har ikke noe av dette vært gjeldende. Det som har vært i meg er tvilen. Den lumske følelsen av at manuset ikke holder mål. Hodet mitt fylles av spørsmål som:
Er det jeg skriver virkelig bra?
Klarer jeg å holde på den mystiske stemningen fra Hulder?
Er jeg tro mot hovedpersonene?
Er skrivemetodenene mine som jeg frimodig deler her og her egentlig bare tull? For hva hjelper det å skrive tusen ord hver dag hvis det er sjait?

I noen dager har jeg latt lapptoppen ligge og lest Song fra Eirabu istedet.

Det hjelper alltid å lese andre forfattere som skriver så bra som Kristine Tofte. La deg alltid inspirere av andre som forfattere.

Det hjelper alltid å lese andre forfattere som skriver bra:  Som foreksempel Kristine Tofte.

Slått av hvor vakkert og smidig Kristine Tofte introduserer karakter etter karakter fikk jeg fornyet  inspirasjon. Jeg lar meg henryke av hvordan hun bruker sagatradisjonen til å skape en helt ny historie – en ny verden – basert på det norrøne. Og så det deilige nynorske språket som får alt til å synge i meg. Sliter du med skriving, hjelper det alltid – jeg gjentar – ALLTID å lese bra bøker. Men dette kommer jeg tilbake til i et senere innlegg.

For nå skriver jeg meg bort. Min jobb nå er å finne tilbake til historien min. Og den er egentlig veldig enkel: Min historie handler om en ung tenåringsgutt som ser mammaen sin bli sperret inne på psykiatrisk fordi hun reddet ham.

Jada, hun redder ham fra en hulder! Og ja, Erik ser vesener andre ikke lengre skuer. Og ja, det finnes en hel magisk verden i bøkene mine – og ikke minst i hodet mitt. Men det betyr ikke at alt i hodet mitt må med i Eriks historie.

Jeg skriver innen en sjanger som på godt norsk heter «Urban fantasy». Der handler det ikke om å sakte, men sikkert avdekke en helt ukjent verden, med egne kart og egne regler. Nei, for min del handler det om følgende spørsmål:

Hva gjør det med oss vanlige mennesker hvis vi møter noe magisk?
Hvordan forandrer det oss?
Hvordan påvirker det oss?
Er magien til hjelp? Eller fungerer den mest som en forbannelse?

Og til dem som – mot all formodning – ikke liker magi i bøker:
Hvordan fungerer det magiske som metaforer? Og for hva?

Tvilen jeg har kjent på den siste uken er et motsvar til min tidligere hybris. Selvsikkerheten min, mens jeg har jobbet med dette manuset, har bestått i at JEG vet hvordan min verden fungerer, og nå skal jeg bare forklare den godt nok så vil alle forstå.

Nei!

Det er ikke det jeg skal: Jeg skal fortelle Eriks historie. Jeg skal følge ham og de andre fra Hulder på deres vei videre. Jeg må bli ferdig med forklaringsbehovet mitt, og ikke minst med tvilen min. Som – ser jeg nå – er to sider av samme sak.

Tonje

Dette innlegget ble publisert i Bøkenes tilstand, Forfatterliv og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Tvilen må komme forfatteren til gode

  1. Avil sier:

    Eg strauk det neste av manuset til bok 2, fordi eg fulgte alle andre sine forteljingar i tillegg til søstrene.
    Det var vondt å stryke, eg følte verda blei så lita, lesarane fekk jo aldri vite om alt som skjedde! Men boka blei betre. Mi indre verd er ikkje litteratur. Litteratur har andre krav, annan logikk.

  2. tonjetornes sier:

    Ah … Ja, det er så sant. Men likevel ikke så lett å gjennomføre. Men du har jo fått det glitrende til da. 🙂

Legg igjen en kommentar

