Fem bøker jeg ville kjøpt på Mammut-salget!

Siden jeg sitter i New Orleans mens det er Mammut-salg der hjemme (jeg rekker akkurat hjem til siste dagen), vil jeg benytte anledning til å fortelle dere hvilke fem bøker jeg ikke har lest, men derfor gjerne skulle ha anskaffet meg, hadde jeg bare vært i hjemlandet:

1. Det suser i sivet, av Kenneth Grahame:
I bøker, blader, tegneserier og filmer for barn er snakkende dyr mer vanlig enn uvanlig. Men er man blitt voksen skal man, i bøkenes verden, ikke lengre underholdes av den slags fabelprosa-grep.* Jeg synes alltid at snakkende dyr er fascinerende i en historie, og har i grunnen lyst til å bruke dem mer i mine bøker.

Snakkende dyr er et effektivt grep, siden dyret alltid vil symbolisere noe mer enn kun det dyret sier. En hund representerer noe helt annet enn en katt, eller en padde, som det er snakk om i denne boken.

Snakkende dyr er et effektivt grep, siden dyret alltid vil symbolisere noe mer enn kun det dyret sier. En hund representerer noe helt annet enn en katt, eller en padde, som det er snakk (!) om i denne boken.

Tegneseriene er mer vågale enn litteraturen på dette området. Se bare på serien Maus av Art Spiegelman, Arne And av Charlie Christensen, Blacksad av Juan Diaz Canalez og Juanjo Guarnido eller vår egen Jason sine serier. For å nevne noen.

Tegneserien Maus må være det beste eksempelet på å få fram en særegen dypde med bruken av snakkende dyr. Mye av historiens egenart hadde vært tapt hadde Spiegelman valgt å tegne alle som mennesker.

Tegneserien Maus får fram en særegen dypde ved bruken av snakkende dyr. Mye av historiens egenart hadde vært tapt hadde Spiegelman valgt å tegne alle som mennesker.

*Det finnes unntak. Kristine Toftes Song for Eirabu er ett av dem. Heldigvis!

2. Høydepunkter i Snorres kongesagaer av Snorre Sturlasson. Oversatt av Kjell Arild Pollestad og illustrert av Jørn Andersen.

Jada, jada. Jeg har jobbet med illustratør Jørn Andersen tidligere. Men det betyr ikke at jeg ikke nyter at han også tegner for andre publikasjoner enn dem jeg er redaktør for. ;-)

Illustratøren Jørn Andersen har vært bidragsyter i både Rutetid- og Lunch-bladet som jeg jobber med i Egmont. Nettopp derfor er det så kult å se ham delta i andre forlags prosjekter.

Dette virker som en underholdende innføring i Snorre. Noe jeg gjerne vil lese, for mannen hadde mye mer humor enn det ettertidens formidlere har fokusert på. Og så er Andersens  strek en fryd for øye.

3. Mytekalender for hele året av Terje Nordby.
Jeg digger mytekalenderen. Jeg har lastet disse P2-programmene ned på podcast og hørt på dem over alt. Trikk, sykkel, gåtur, jobben, hjemme osv.

Nordbys måte å fortelle om en hendelses evne til å bli et rykte, eller en myte, som igjen påvirker en annen fortelling og så responderer mennesker på disse historiene. De handler deretter og til slutt ender mytene opp med å bekrefte seg selv. Idehistorikeren i meg fryder seg.

Mytekalenderen har vært en direkte inspirasjonskilde til Kire-serien. Men jeg har den ikke i bokform. Så ikke kjøp denne før jeg er tilbake!

Mytekalenderen har vært en direkte inspirasjonskilde til Kire-serien. Men jeg har den ikke i bokform. Så spar ett eksemplar av denne før jeg er tilbake!

4. To erotiske fortellinger av Marguerite Duras.
Jeg er oppriktig interessert i forfattere som skriver om erotikk. Bare dumt å late som noe annet siden jeg nå engang har vært medredaktør for denne her:

Men det betyr ikke at jeg er alt-lesende. Jeg tror jeg er en usedvanlig kritisk erotiske-fortellinger-leser. Så jeg hopper elegant over mammut-salgets 50 shades, men hadde absolutt tatt med meg Duras bok om tematikken.

Tekster om erotikk kan være vel så interessante fordi en bestemt person sier noe om tema, ikke bare fordi erotikk er selve tema. Selv om det selvsagt hjelper på ...

Tekster om erotikk kan være vel så interessante fordi en bestemt person sier noe om tema, ikke bare fordi erotikk er selve tema. Selv om det selvsagt hjelper på …

5. 100 % bergenser av Markus Gaupås Johansen og Sturle Vik Pedersen.
Jeg ER jo bergenser, og en bok om denne byen fra gutta bak 5080, må bare være uhyre morsom.

Siden jeg jobber med folk som må være morsom. Vær dag! Er jeg full av respekt for jobben de gjør. Og så hjelper det å samtidig være full av latter ...

Siden jeg jobber med folk som må være morsom. hver dag! Er jeg full av respekt for jobben de gjør. Og så hjelper det å samtidig være full av latter …

Ps: Det mest skuffende i årets Mammut-salg: Kun to bøker under lyrikk og skuespill? Er ikke dette salget en glimrende måte å introdusere nye lesere til disse sjangrene?

Dette innlegget ble publisert i Bøkenes tilstand, Forfatterliv og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Fem bøker jeg ville kjøpt på Mammut-salget!

  1. Hr. Kreatur sier:

    Hei! Takk for tipsene, har allerede vært innom nærbokhandelen to ganger og kjøpt med litt hver gang, men det blir nok også en siste tur til en litt større bokhandel på jakt etter det som det ikke var plass til i den lille… 🙂

Legg igjen en kommentar

