Point of no return: Kontrakt!

Det skjedde et par dager etter den siste samtalen med redaktøren min tidligere i januar. En hvit A4-konvolutt lå i postkassen min. Med den vakre logoen: Cappelen Damm. Jeg skjønte med det samme hva det kunne være.

Og sannelig, der var den, klar for meg til å godkjenne:

"Normalkontrakt for skjønnlitteratur": Som poesi i mine ører!

«Normalkontrakt for skjønnlitteratur»: Dette kaller jeg poesi.

Juhu! En kontrakt fra forlaget! Selve beviset på at det blir bok.

At det skal bli bok, har riktignok vært planen en stund. Og redaktøren min har hatt troen. Men på en dårlig dag kan man alltid kjenne på frykten for at forlaget sier: «Nei, jeg tror vi dropper denne. Det funker ikke riktig likevel.»  Men når kontrakten kommer, føles det som om bordet er snudd. De vil ha min signatur. De vil ha rettighetene til å gi ut mitt manus som bok. Og arbeidet med utgivelsen er allerede satt igang.

Dette er ikke kontrakten man begynner å forhandle om. Dette er kontrakten man signerer og returnerer med et smil om munnen.

Jeg rakk akkurat å putte den store konvolutten, adressert til forlaget, i postkassen før jeg dro på ferie. Den siste uken har jeg nemlig tilbragt deler av tiden på en hotellterrasse med denne utsikten:

Fleksibelt kontor med utsikt mot La Gomera. Ah, jeg elsker frilanslivet.

Fleksibelt kontor med utsikt mot La Gomera. Ah, jeg elsker frilanslivet.

Akkurat her satt jeg også i fjor på samme tid. I opptil to timer hver dag i en to uker lang ferie med familien skrev jeg på det jeg håpet kunne bli min neste ungdomsroman. Jobben var tøff, fordi jeg nettopp hadde blitt refusert – av meg selv. Jeg hadde skrevet boken nesten helt ferdig, men det føltes langt fra bra nok. Jeg så meg nødt til å begynne på nytt igjen fra første kapittel.

Ett år senere satt jeg altså på samme sted. Denne gang uten mac, men med en kald øl, fønvind i håret og en herlig følelse. Jeg hadde lykkes med det jeg forsøkte på året før. Nå blir det bok! Det har du min signatur på.

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Forfatterliv og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

