Skriveskolen leksjon 2: Å tåle tilbakemelding

Tør du la noen lese teksten din?

Det er umulig å få til å skrive noe bra uten å la noen andre lese det. Ingen blir forfatter av å holde tekstene sine hemmelig. Men kanskje er det derfor mye som kunne vært utgitt, aldri kommer lengre enn til en mappe på harddisken. Å vise tekstene til noen andre, og be dem si sin ærlige mening, er så skremmende at det kan være lettere å bare la den ligge.

Det er å utsette seg selv for slakt.

Å utgi en bok har vært en av mine store drømmer i livet. Likevel, den dagen boken min var til salgs i butikken, var jeg plutselig ikke stolt og glad. Jeg var livredd. Skamfull. Like sårbar som om jeg skulle ha publisert dagbøkene mine fra ungdomsskolen.

Jeg tror ikke det er helt uvanlig. Men er det nødvendig? Nei. Nei. Det er uprofesjonelt. For selv om det er lett å behandle sitt åndsverk som sin egen baby, er det tross alt ikke sjelen min jeg legger ut til granskning.

Jeg må tåle at noen andre gir meg gode råd om babyen min.

Før en bok blir utgitt, er den innom mange runder hos redaktør, medleser, språkvaskere og korrekturlesere. Det betyr at teksten er blitt så bra den kan bli – når den havner i bokhandelen.

Men hvordan skal man klare å ta imot tilbakemelding uten å bli såret, sint og motløs?

Skriveskolen har noen råd på veien:

NÅR SKAL DU LA NOEN LESE ?

Ikke be om tilbakemelding for tidlig. Jobb så mye du kan med å skrive ut din egen idé først. Ellers risikerer du å bli forvirret. Gjør teksten så bra som du kan, slik at leseren slipper å påpeke åpenbare mangler og slurv. Selv har jeg som mål å bli ferdig før jeg lar noen andre lese. Men det betyr ikke at teksten faktisk er ferdig. Etter de første tilbakemeldingene begynner arbeidet!

HVEM SKAL DU LA LESE?

Ikke gi ditt 500 sider lange romanutkast til noen du vil imponere. Ikke vis det til noen som vil bli misunnelig. Ikke gi det til noen som vil skryte av deg uansett. Bruk lesere du stoler på, som ikke kommer til å såre deg, og som du tåler å høre alt fra. Og vær tydelig på hva du trenger tilbakemelding på. Da blir det også lettere å ta i mot det som kommer.

Det aller beste er selvsagt å få en redaktører i et forlag til å lese. De er profesjonelle lesere, og vet akkurat hva de skal se etter. Men det er en høy terskel å få innpass hos et forlag. Kanskje har teksten godt av tilbakemelding fra en menig leser, og en første runde med endringer, før du er klar for å sende den fra deg.

HVA SKAL DU HØRE PÅ?

Nå er det på tide å lære å lytte. Ikke kveruler. Ikke forsvar deg. Husk at all kritikk er til beste for teksten. Er det noe leseren ikke forstår, er det sannsynligvis ikke han som er dum, men forfatteren som ikke har klart å gjøre det tydelig nok. Spørsmålene som leseren sitter igjen med, er gode pekepinner på som må jobbes med.

Men så kan du heller ikke høre på alle tilbakemeldingene du får. Dette er din tekst, og du må ha en klar nok idé til å vite hva du vil med den. Ellers er det lett å bli blåst langt ut på viddene av den minste kommentar.

Ikke ta det personlig! Vær profesjonell. Prøv å se din egen tekst utenfra. Bare sånn kan du få til et manuskript som er bra nok til å gå fra harddisk til hardback – og til å erobre verden.

HVA OM DET ER TOTALSLAKT?

Vel, så har noen gjort deg en tjeneste ved å gi beskjed. Det er bedre å få vite det, enn å bruke mer tid på en tekst som aldri vil bli bra. Det betyr ikke at du ikke kan bli forfatter. Det betyr at du må jobbe mer. Og øve deg på å skille skitt fra kanel. Husk, det er ingen skam å begynne helt på nytt igjen. Gjør om, gjør rett. Lykke til!

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Skriveskolen og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

