Levert! (Versjon 3.0)

2014 startet med en personlig seier: Jeg har levert siste versjon av bokmanuset til redaktøren min! O gru. Nå er det bare å vente på dommen.

Det skulle selvfølgelig vært levert før jul. Men før man vet ordet av det, har ungene blitt syke og julekvelden kommet på kjerringa. Så hele dokumentet på 130 sider ble liggende og godgjøre seg i pinnekjøttduften gjennom julen. 2. januar tok jeg det frem igjen. Klar for en siste runde med kritisk blikk.

Gjennom hele teksten, hadde jeg lagt inn gule og grå markeringer. Setninger med fakta som måtte sjekkes: Stemmer dette med opplysninger andre steder i historien? Er denne setningen strengt tatt nødvendig? Kanskje jeg kan kutte hele avsnittet?

Og en siste floke som måtte ryddes opp i. Noen brikker som var blitt til overs etter at puslespillet var blitt lagt. Sånn, bort med dem. Ingen vits i å gjøre historien mer komplisert enn nødvendig.

Slik at når jeg kommer til siste side:

Slutt. For tredje gang, sa jeg. Nå er det slutt!

Slutt. For tredje gang, sa jeg. Nå er det slutt!

… så henger historien forhåpentligvis sammen!

Dette er tredje gangen jeg sender bokmanuset til redaktøren min. I første versjon manglet det for mye av historien. I neste versjon manglet det også en hel del, men til gjengjeld var det litt for mye av det gode på toppen.

De siste månedene har jeg jobbet med å lage den siste versjonen. Jeg har forsøkt å ta inn over meg alle tilbakemeldingene fra redaktøren min og medleseren på forlaget, uten å miste min egen historie. Er jeg fornøyd selv? Kanskje. Det er vanskelig å si, det er vanskelig å se historien utenfra. Jeg har sett meg blind.

Det som skjer nå, er at redaktøren skal lese og gi sin dom. Det er uansett en seier å ha levert. Selv om følelsen av seier ganske snart blir erstattet av nervøsitet. Er dette bra nok? Det skal jeg tidsnok få vite.

I mellomtiden skal du få vite mer om hvordan du kan takle tilbakemeldinger på det du skriver – en sårbar, men svært fruktbar øvelse. Følg med på Skriveskolen her på bloggen i morgen!

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Forfatterliv og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

