Tips for en mer effektiv hverdag!

Jeg er egentlig en utrolig sløv person. Jeg vet at en slik påstand fra min side kan virke litt kokett siden jeg har to barn, full jobb og en forfattergjerning på si. Men det er helt sant!

Jeg er en sånn person som glemmer passet sitt på bryllupsreisen fordi jeg trodde at Irland var en del av Schengen! Det viste seg å være feil. Det ble nødpass, tusen kr ut, et fly som måtte vente på oss og en tålmodig ektemann.

Ikke så veldig fornøyd da jeg måtte skaffe meg nødpass. Sløv igjen ...

Ikke så veldig fornøyd da jeg måtte skaffe meg nødpass.

Uken etter klarte jeg å skaffe oss en flytur fra Oslo til Bergen. Først da jeg sto på Flesland i Bergen forsto jeg at det hjalp lite å dra motsatt vei. Det ble dyrt den gangen også …

Jeg kan også gjøre avtaler for å så glemme dem helt ut. Det hjelper ikke at telefonen min minner meg på dem, for jeg sjekker den ikke. Jeg kan få en melding på facebook at den andre er ti minutter for sent, og der og da hiver jeg meg rundt og styrter ut. Det er en av grunnen til at jeg bor på Tøyen. Kommer til alle steder i sentrum innen ti min.

Her er gården jeg bor i på Tøyen. Pyntet med tegneserieskaperen Jasons fuglemann!

Her er gården jeg bor i på Tøyen. Pyntet med tegneserieskaperen Jasons fuglemann!

Så hvordan har en som jeg fått en fast jobb? I en bedrift der man må forholde seg til tidsfrister? Vel, jeg fikk råd av en tidligere kvinnelig kollega, som jeg trodde hadde stålkontroll på alt. Men det hadde hun ikke, sa hun. Det var ikke mulig å ha kontroll på alt. Men hun hadde noen regler. Disse har jeg tillært meg og fulgt med hell i flere år, og siden dette skrives 31 desember, så deler jeg dem med dere.

1. Gjør tre ting før klokken 11.
Nesten alle som jobber på kontor har en lang to-do-liste, som ofte inneholder irriterende små-oppgaver som forstyrrer fra de store og viktige tingene man skal få gjort. Frustrasjonen fikk meg ofte til å ta lange kaffepauser, snakke med kolleger om hvordan vi alle kunne bli mer effektive og ende dagen med å ikke ha gjort en eneste ting.

Slik så to-do-listene mine ut før. Og de ble stadig lengre ...

Slik så to-do-listene mine ut før. Og de ble stadig lengre …

Jeg kan nesten ikke få sagt hvor genial denne lille regelen er. I løpet av en uke var min eviglange to-do-liste tom. Nye oppgaver som kom inn kunne hele tiden håndteres i løpet av en uke. Ikke ble jeg irritert og frustrert heller.

2. Fordyp deg i noe i minst en time, helst to, hver dag.
Dette er for meg blitt etter lunsj. Det er da jeg skriver artikler, redigerer saker, systematiserer den kommende produksjonen eller har et langt idémøte med en kollega. Å konsentrere seg om en ting i minst en time fører nesten alltid til at oppgaven løsner. Om ikke helt, så er du i hvert fall godt i gang.

3. Unngå møter du strengt tatt ikke trenger å delta på.
Møter er tidstyver. Ofte er det for mange folk på møtene, for mange punkter som skal diskuteres og for få som føler ansvaret for å sette konklusjonene ut i livet.

Hver gang jeg blir kalt inn til et møte der det er flere enn 3 personer på innkallelsen så spør jeg om hva jeg kan bidra med, og om det er viktig at jeg deltar. Ofte er svaret nei. Ofte er det slik at den som kaller inn tenker at han/hun er grei med meg. At de vil gi meg en sjanse for å være med i loopen. Det er selvsagt hyggelig, men møter har en tendens til å ødelegge for punkt 1 eller 2. Eller enda verre: For begge. Så jeg takker høflig nei, hvis det holder å lese referatet i ettertid.

På den måten har jeg gått fra å være en veldig sløv arbeidstaker til å bli en ganske så effektiv en.

Men jeg har mine sløvhetsområder fortsatt. Foreksempel er jeg utrolig dårlig på å holde leiligheten ren. Det skal se ut som «The invasion of the Hybelkaniner», før jeg finner fram en mopp.

Man kan ha det moro med hybelkaninene. Men helst bør man få dem bort, før de overtar hele leiligheten.

Man kan ha det moro med hybelkaninene. Men helst bør man få dem bort, før de overtar hele leiligheten.

Så mitt lille nyttårsforsett er beskjedent, men jeg håper at det er like effektivt på hjemmebanen som tre-regelen er på jobben. Og det er:

Gjør en huslig syssel hver ettermiddag!

Og ja, jeg har tenkt å klare å holde det! Godt nyttår!

Tonje

Dette innlegget ble publisert i Effektiv hverdag, Skrivetips og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Tips for en mer effektiv hverdag!

  1. Tilbaketråkk: Skippertak-timen: Gå løs på forsømte oppgaver | Fra ord til bok

Legg igjen en kommentar

