La meg presentere: Tonje Tornes

Forfatteren av Hulder, Tonje Tornes, og jeg har mye felles. Vi skriver begge for ungdom, og vi holder begge på med den vanskelige andreboka.  Derfor skal dere få høre mye mer fra henne her! Så følg med på bloggen fremover. Men først – la oss hilse skikkelig.

Tonje– Hei Tonje!

– Hei Renate.

– Velkommen til bloggen min.

– Tusen takk! En stor ære.
– Hva fikk deg til å skrive Hulder?

– Lånekassen!

– Lånekassen?

– Ha, ha! Ja! Jeg klarte (host…) å binde renten på studielånet til 6,9 %.

– Aaah … Ja, det var kanskje ikke det smarteste …

– … jeg har gjort? Nei! Som fattig frilanser med cand.mag. og fem års lån å betale ned, var jo det ganske tullete. Men heldigvis kom jeg på: «Jeg kan jo ta flere fag!»

– Mer lån for å dekke en høy rente? Du tok noen økonomifag på BI da, eller?

– He … Nei, nei! Det ville jo vært alt for fornuftig. Jeg begynte på Folkloristikk! Noe som viste seg å være drømmefaget mitt!

– Fordi?

– Jeg har jo alltid vært fascinert av myter og sagn, men ikke kjent så godt til de nordiske. Men her fikk jeg muligheten til å lære alt. Sjamanisme, åndemaning, de underjordiske og så huldra da! Denne utrolige kule dama som vi nordmenn har trodd på før.

– Hva er det som gjør henne så kul?

– Hun er seg selv nok. Hun er fri! Jeg begynte å spekulere hva det var med akkurat våre forfedre som hadde forestilt seg henne. Nedover i Europa er Huldra helt ukjent. Noe jeg igjen tror er litt typisk norsk. Vi er ikke verdensmestre i å formidle vår gamle kulturarv, selv om vi har gjort en veldig bra jobb med trollene. Men nå synes jeg det er huldrene og nøkkenes tur til å bli kjendiser.

– Høres ut som en bra plan! Har du lykkes med det, nå som boken har vært ute noen måneder.

– Ha, ha! Nei, ikke i utlandet … Ennå. Men jeg har fått en god del norske ungdommer til å bli mer klar over at norske myter og eventyr rocker hardt. Det er jeg stolt av.

– Det er planlagt flere bøker, og du er i gang med bok to?

– Joda, er jo det. Men faren der er at jeg nesten skremmer meg selv mens jeg skriver. For der trekker jeg inn Gamle-Eriken selv.

– Gamle-Erik?

– Våre forfedres navn på jævelen …

– Oi, han ja … Har hørt at han kan være litt skummel.

– Oh yes!

– Det blir spennende. Er det noe du vet nå som du skulle ønske du visste før du begynte å skrive Hulder?

– Ja: Hvor moro det var å skape personer og et eget univers! Jeg så lenge på det å skrive som en tung og hard jobb. Jeg hadde mange ideer, men tenkte at veien til målet – altså boken – var for lang. Og den var lang. Men jeg skulle visst at den også var full av gleder, overraskelser og forventninger. Det å skrive en bok kan best sammenlignes med den første forelskelsen i livet. Det er noe helt nytt og det blåser deg helt overende. Og etterpå så kan du ikke helt forstå hva du konsentrerte deg om før du begynte å skrive.

– Da har du kanskje noen råd til andre som vil skrive en bok?

– Jeg har mange! Og dem skal jeg etter hvert skrive mer om på denne bloggen. Men det enkleste og sanneste jeg kan si er: Bare gjør det!

 

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Forfatterliv og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

