Jakten på en bladvender

Noe av det beste jeg har fått høre om min roman Mirakel, er at den var umulig å legge fra seg. At leseren ble sittende oppe halve natten og strekklese. Selv om Mirakel slett ikke er noen krim eller spenningsroman.

Jeg elsker lesere som strekkleser. Hvilken forfatter gjør ikke det?

HOLD PÅ SPENNINGEN: Det er hva jeg kaller en skikkelig cliffhanger.

HOLD PÅ SPENNINGEN: Det er hva jeg kaller en skikkelig cliffhanger.

Selv om jeg er klar over at det ikke er graden av spenning som definerer litterær kvalitet. Tvert imot: Bøker som blir hyllet for litterær kvalitet, må man ofte slite seg igjennom. Og det er heller ikke feil! Det skal ikke være friksjonsfritt å konsumere kvalitet. En bok som er som et fast food-måltid fullt av sukker, fett og raske karbohydrater, er ikke alltid det beste for deg.

Men jeg skriver for ungdom. Og jeg vil ikke ødelegge lesegleden før den har begynt å spire. Derfor forsøker jeg å gjøre den boken jeg skriver nå, spennende og medrivende. Førsøker å bygge opp og holde igjen i fortellingen slik at det ikke bli forutsigbart, slik at leseren bare vite hvordan dette går. Jeg vil gi unge som sjelden leser, en positiv overraskelse, og følelsen av å ville ha mer, mer å lese!

Jeg vil skrive en bladvender.

Men det er ikke lett. Jeg har ingen drap eller overhengende fare å klamre meg til, som i krimsjangeren. Ingen morder som lusker bak neste hjørne med en skarp kniv. Så jeg prøver å kjenne på min egen puls. Synes jeg det er spennende å skrive dette kapitlet? Ja, så er det sikkert spennende å lese også. Jeg må kunne la meg rive med av min egen historie. Finne nerven, kjenne at det dirrer, at det gjør vondt eller godt.  Og mens jeg leter etter gode cliffhangere å avslutte hvert eneste (?) kapittel med – kan jeg dele disse skrivetipsene med dere aspirerernde spenningsforfattere der ute:

http://www.wikihow.com/Create-Suspense-in-Fiction

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Bøkenes tilstand og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

