Å bytte luft

Jeg har sittet fast. Du kjenner sikkert følelsen: Arbeidsoppgavene er helt klare, men av en eller annen grunn virker det helt umulig å gjennomføre. Min arbeidsoppgave var denne:

Skrive ferdig det siste kapitlet.

Ikke det alle siste, for slutten har jeg skrevet for lenge siden. Men det kapitlet som gjensto, der hvor handlingen skulle kuliminere, og alle løse tråder festes. Jeg visste akkurat hva som skulle skje. Men det måtte skrives!

Heldigvis har jeg et triks når jeg sitter fast. Det er enkelt: Å flytte på meg. Det samme trikset brukte jeg da jeg var student en gang i tiden, og leste til eksamen. Å sette seg et helt nytt sted røsker opp i tanken og kan få alt til å løsne.

Så jeg tok med meg macen og satte meg på bussen.

Deler av handlingen utspiller seg akkurat her. På bussen til og fra en ikke navngitt forstad.

Deler av handlingen utspiller seg akkurat her. På bussen til og fra en ikke navngitt forstad.

Turen gikk til en ikke navngitt forstad. Der satte jeg meg på McDonalds og skrev. Jeg flyttet meg rett og slett til location. Deler av boken utspiller seg nemlig på McDonalds i en ikke navngitt forstad.

Og det funket! Alt jeg skulle skrive, som jeg trodde jeg skulle bruke dagesvis på, ble jeg ferdig med i løpet av et par timer. Schmakk! Så enkelt. Dessuten smakte det ganske godt med kaffe og donut på McDonalds.

Om det siste kapitlet er ferdig? Det lover jeg å blogge mer om senere.

I mellomtiden føler kanskje du deg også inspirert til å endre omgivelser?

Eller «bytte litt luft», som Joe Dassin så følsomt uttrykker det:

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Skrivetips og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Å bytte luft

  1. Jorun sier:

    Så bra, Renate! 🙂

  2. Charlotte sier:

    Kjempetips! Takk!

Legg igjen en kommentar

