Gjør om, gjør rett

Babyen var kanskje to måneder da jeg oppdaget det. En kveld mens nurket sov søtt fant jeg fant frem igjen dokumentet med manuset til det som skulle bli min andre ungdomsroman. Det manglet et par kapitler. Langt nok, var det i alle fall. Kanskje det bare måtte kuttes. Jeg leste min egen tekst, og gjorde en grufull oppdagelse.

Det var dårlig.

Det var rett og slett ikke bra.

Historien virket tvunget, språket flatt og flinkt. Historien var der inne et sted. Men hvordan hadde jeg fått til å skrive den så kjedelig? Og hva skulle jeg med alle disse lange sidesporene?

Det var dette jeg hadde holdt på med da jeg skyndet meg for å bli ferdig før fødselen. Kan jeg skylde på graviditetshormoner? Som pakket hodet mitt inn i babyull og  bare fikk meg til å tenke på å bygge rede?

Jeg prøvde å skrive mens jeg var mett. Jeg må være sulten for å skrive.

Så hva gjorde jeg?

Jeg begynte på nytt. Fra side 1.

Samme historie, samme karakterer, men jeg har kuttet, skåret til beinet, strøket og skrevet om igjen. Og jeg ble inspirert! Heldigvis. Fordi det ble så mye, mye bedre.  Og fordi historien står stadig klarere for meg. Jeg har blitt sulten på å skrive igjen.

Men det krever tid. Og med en liten baby er ekstra tid det jeg har hatt minst av. Så jeg har sneket meg til å skrive hver lille stund mens han sover. Kanskje litt på kveldstid. På ferier mens far har gått trilleturer om formiddagen. Og nå er jeg der igjen. At jeg snart er ferdig. Bare et par kapitler til!

Jeg visste jo at den vanskelige andreboken ville kreve litt. Men det holder ikke å bare bli ferdig. Det må faktisk bli bra også.

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Skrivetips og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Gjør om, gjør rett

  1. Charlotte sier:

    Å, så fantastisk herlig å høre! Go go go, Renate! Snakk om at du er den uredde andreboksforfatteren! Gir deg ikke, begynner på side 1 igjen. Velkommen tilbake, gleder meg til å følge deg i mål!

  2. Tilbaketråkk: Skriveskolen leksjon 2: Å tåle tilbakemelding | Fra ord til bok

Legg igjen en kommentar

