Kjenn ditt publikum

Hva leser egentlig ungdom? De ungdommene jeg kjenner som elsker å lese, leser nesten bare fantasyromaner. Da kan bøkene til gjengjeld være tjukke som mursteiner, og helst en serie i minst tre bind. Gjerne på engelsk. Kidsa sluker disse bøkene. Lidenskapelig. Ingen av dem er skrevet av norske forfattere, så vidt jeg vet.

Og jeg vet ingenting om dem. Jeg som liksom skal skrive for ungdom, burde vel vite hva de liker å lese. Men kanskje er det sånn at vi norske ungdomsbokforfattere bryr oss mest om norsk ungdomslitteratur. Med såkalt høy kvalitet. Vi leser hverandres bøker, og legger merke til de bøkene som får priser. Er det virkelig de bøkene ungdommen leser, når de får velge fritt? Kanskje vi er helt ute å kjøre når vi overser den oversatte populærlitteraturen? Hva har vi gått glipp av?

En bestselger.

Et eksempel:

Den fjerde og siste boken i serien om Eragon, «Arven», kom ut på Cappelen Damm 10. april.

Nå er den midlertidig utsolgt hos forlaget.

UTSOLGT!

På mindre enn en måned. Det er altså flere enn min fjorten år gamle nevø på fjorten som leser disse bøkene. Det må være noe mer her. Jeg må vite hva dette fenomenet er for noe.

Derfor har jeg startet en studie. Jeg skal ikke lese norske, prisbelønte ungdomsbøker. Jeg skal lese de samme bøkene som ungdommen leser. Jeg har startet med den svenske «Cirkeln» av Mads Strandberg og Sara B. Elfgren. Den er beskrevet som en svensk sensasjon. Og jeg må innrømme at jeg ble revet med. Det tok litt av med demoner og magiske krefter på et tidspunkt, men boken var spennende hele tiden. Og veldig lett fordøyelig. Omtrent som en TV-serie. Men den ga meg ikke noe mer, og jeg er ikke sikker på om jeg gidder å lese de neste to i serien.

Her er resten av bøkene jeg har kjøpt og er klar for å lese:

Leselekse: Cirkeln, The hunger games, Twilight.

Vet at det er mange flere på listen. Hvilke ungdomsbøker vil du anbefale at jeg leser? Har du en favoritt? Tar gjerne imot tips – om hva de unge der ute virkelig liker å lese.

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Innlegg og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Kjenn ditt publikum

  1. De unge leser mye av det samme som voksne- klart Hungery Games var veldig pop når den kom ut-jeg introduserte den til mine barn for snart 3 år siden- og den ble lest og hørt på. De har og lest Ruben Elliassen-marebøkene, Phenomena og vi dør så sakte…men de leser spenningsbøker ala Jo Nesbø, eller biografier som Regines bok, eller bøker som Tusen strålende soler…så spekteret er stort- jeg er norsklærer og vi leser en del bøker på ungdomstrinnet, og har selv to ungdommer

    • renatenedre sier:

      Har også inntrykk av at ungdom ikke nødvendigvis leser «ungdomsbøker». Derfor er dette en vanskelig kategori. Man risikerer å bomme stort når man satser sterkt på en målgruppe på den måten.

  2. Milly sier:

    Hvorfor MÅ det absolutt være sånn at du må ha en spesiell gruppe i tankene når du setter deg ned for å skrive? Hvorfor kan du bare ikke skrive det som faller naturlig for DEG å skrive om, som du føler en dragning mot, tiltrekning mot, elsker å skrive om, uansett om det er romantikk, kjærlighet, krim, eller annet som det virker som at du anser deg selv for god til å skrive om? (hvis du nå gjør det da)…

    Altså, jeg håper jo at du skriver om ting som du selv liker å skrive om, for etter å ha lest innlegget ditt så fikk jeg nesten på følelsen av at du skrev for noen bare fordi du tror at det er det som passer best til deg og for dem, og at alt annet da blir uaktuelt. Kanskje jeg har misforstått, men å ha en spesiell gruppe i tankene når du setter deg ned for å skrive, blir i mitt hode totalt og fullstendig feil.

    Og kan ikke barnebøker like gjerne være skrevet for voksne på samme måte som store, tunge bøker kan være ment for barn? Helt seriøst? Folk er jo forskjellige, selvfølgelig er de det, men jeg har ofte lest bøker ment for svært voksne mennesker i veldig, veldig ung alder. Så hvorfor er du så oppsatt på at ungdommer skal lese bøkene dine? Hvorfor er det så viktig for forfattere, eller er det bare deg?, å fokusere på èn spesiell gruppe for å kunne greie å skrive i det hele tatt?

    • renatenedre sier:

      Hei Milly,
      jeg er både enig og uenig med deg. Jeg er helt enig i at man skal skrive om ting man liker å skrive om. Det man føler for, det som brenner – uavhengig av målgruppe og sjanger. Jeg kan absolutt ikke skrive noe bare fordi jeg tror det passer noen. Derfor tenker jeg ikke på målgruppe når jeg er i skriveprosessen. Jeg tenker bare på å fortelle min historie så godt som mulig. Jeg tror det er farlig å tenke at det er kun ungdom som skal lese den, fordi man risikerer å «senke seg ned» til et nivå man selv ikke hører hjemme på.
      Og så tror jeg definitivt at unge leser like mye voksenbøker som bøker som er skrevet med tanke på dem. Det gjorde i alle fall jeg. Jeg blir også veldig glad når voksne har lest boken min (MIrakel) og forteller at de likte den og fikk noe ut av den. Sånn sett kan definisjonen «ungdomslitteratur» stå i fare for å ekskludere lesere.
      MEN jeg kan ikke, som forfatter, endre bok-og forlagsbransjen og bibliotekene. Jeg kan ikke komme med et manus og si at denne boken er for alle, jeg nekter å plassere den i en målgruppe. Fordi forlaget fungerer ikke sånn. De har egne redaktører for ungdomslitteratur, bokhandlerne har egne bokhyller for ungdomslitteratur, og det finnes egne avdelinger på bibliotekene for ungdomslitteratur.
      For meg er en ungdomsbok en bok hvor hovedpersonene er unge. Kun det.
      Hva ungdom egentlig liker å lese, om de overhodet leser disse bøkene som er «beregnet» på dem, det vet jeg ikke. Det er det jeg prøver å finne ut, ved å lese bøker jeg vet at er populære blant folk som er i tenårene.
      Håper du finner noe du selv liker å lese – ungdomslitteratur eller ikke.
      Renate

  3. Bokelskerinnen sier:

    Jeg ville lest Divergent av Veronica Roth ig kanskje noen bøker av John Green – kjempe populør ungdomsbokforfatter. Lauren Oliver selges også godt og Cassandra Clare og Alyson Noel gjør også dette.

Legg igjen en kommentar

