Motivasjon, mo-ti-va-sjon

Da jeg kalte denne bloggen «Den vanskelige andreboka», hadde jeg en anelse om det. At det kom til å bli vanskelig. To måneder uti prosjektet kan opplyse om at jeg ikke kokketerer.

JA, det er vanskelig!

Hvorfor er det så himla vanskelig?

Jeg er en person som liker å jobbe sammen med folk. Høylytte diskusjoner, kreativ krangling, raske telefoner, og gjerne en god dose stress. Sånt liker jeg. Og da tenker jeg: Hva i all verden har jeg begitt meg ut på nå? Hva gjør jeg her, alene over en tastatur, i månedsvis? Og hvordan skal jeg klare det? Jeg skriver og skriver, men er ikke overbevist. Er dette bra nok? Blir jeg ferdig noen gang? Skal jeg bare begynne på nytt?

Eller gi opp?

Jeg har snakket om disiplin og rutiner på hjemmekontoret. Men hva med motivasjon? Hva gjør jeg når motivasjonen i enkeltpersonforetaket Nedregård Media er på bunn?

Jo, da tenker jeg på målet. Der fremme. Ikke det øyeblikket boken min er ute i butikkene, men det øyeblikket jeg skjønner at jeg har fått det til. At det blir bok av dette. At idéen min er bra nok. Jeg vet det er verd det.

Og så tenker jeg på motivasjonsdronningen Ingvild Tennfjord. Som satte seg et beinhardt mål, og som har nådd det! Hennes Chin up-historie inneholder så mye motivasjon at både hun og vi kan overvintre på det.

Dessuten blir jeg utrolig glad for å lese historien til SiriV på Ingvilds blogg:

Hvis man ikke har villet gi opp på et tidspunkt, var målet for enkelt i utgangspunktet!

Tenk på den, du.

Så, min kjære vanskelige andrebok, bare glem det: Du klarer ikke ta knekken på meg.

Jeg ELSKER vanskelig.

 

 

 

 

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Innlegg. Bokmerk permalenken.

6 svar til Motivasjon, mo-ti-va-sjon

  1. Bra innlegg, og elsker sitatet: «Hvis man ikke har villet gi opp på et tidspunkt, var målet for enkelt i utgangspunktet!» Tusen takk!

  2. renatenedre sier:

    Ikke sant det er et herlig sitat! Verd å ta frem og gjenta i de bratteste motbakkene.

  3. Thomas Ryland sier:

    Du er innpå noe renate når du sier at det å skrive bok er ikke bare å sette seg ned å begynte å skrive det når du først har begynt å skrive føler jeg at da løsner det meste seg eller gjør det? Noen sier at de for motivasjon med det å skrive jeg vet hvordan det er med deg renate, men får man virkelig motivasjon av å skrive, føler du det at du får motivasjon av å skrive?

  4. Charlotte sier:

    Fyttirakkern, så bra med gi opp-sitatet. Plutselig ble det at jeg har vært i kjelleren med sjetteboka (ikke la deg skremme, Renate!) en kjempefin ting. En del av prosessen, rett og slett. Selvfølgelig!
    Takk : )

  5. Lise Gundersen sier:

    Hei Renate! Takk for sist på Proffkurs på IJ i fjor. Jepp andreboka er vanskelig, den. Det viser seg at tredjeboka også kan være et lite slit. Det dreier seg kanskje om at det å skrive er vanskelig-fantastisk og ensomt-herlig. Og også et unikt privilegium, et faktum det er lett å glemme, men kanskje ikke bare lett å bli motivert av. Kunsten er å klare å fungere i de store kontrastene, alene. Og å insistere på sitt. Hele tiden.
    Men — se på denne. Verdt en titt!

    Lise

    • renatenedre sier:

      Hallaien Lise! Takk for sist, ja! Så spennende å høre at du er i gang med tredjeboka – om jeg tolker det riktig? Håper virkelig at du ikke lar deg stoppe av slitet. Og takk for link til inspirerende foredrag! Mye å ta med seg videre. Jeg er enig med deg at det er et privilegium å skrive. Men det er en utholdenhetssport. En ensom sådan. For deg som seiler: Jeg liker å bruke bildet av en seilbåt på vindstille hav. Ventende og vel vitende om at jeg til slutt vil se en ny horisont.

Legg igjen en kommentar

