Gode råd fra en ekspert

Dette er forfatteren Annette Münch:

Foto: Tanya Hanzalová Wibye

Hun skriver på samme forlag som jeg, Cappelen Damm, og hun skriver også ungdomsbøker. I 2006 kom hennes debutroman, Kaoskrigeren:

Boken ble en kjempesuksess! Den vant Kirke-og Undervisningsdepartementets debutantpris for barne-og ungdomsbøker i 2006. Men hvordan var det for Annette å skulle fortsette å skrive etter en slik brakdebut? Jeg har spurt henne om det. Og jeg har selvsagt også passet på å spørre om et godt råd på veien.

– Annette Münch, hvordan opplevde du å skulle starte å skrive en ny bok etter suksessen med Kaoskrigeren?
Jeg var veldig motivert til å starte på en ny bok. Etter å ha jobbet seks år med Kaoskrigeren ble det litt tomt da forlaget overtok manuset – plutselig hadde jeg noen timer ledig kvelder og helger hvor jeg ikke hadde et prosjekt som burde jobbes med!
Samtidig var det veldig skummelt. Mottagelsen av Kaoskrigeren var overveldende god, så jeg visste at forventningene til neste bok var høye, og at mangen naturlig nok forventet at jeg hadde utviklet meg som forfatter. Tilbakemelding og ros fra lesere ga masse motivasjon, samtidig som de på dårlige dager kunne oppleves som skremmende. «Jeg elsker Kaoskrigeren, det er verdens beste bok, og jeg gleder meg til neste!» Hvordan skal man leve opp til noe sånt …? Jeg var usikker på om Kaoskrigeren bare hadde vært «nybegynnerflaks», og om jeg i det hele tatt ville klare å skrive en bok til. Jeg hadde jo tross alt aldri satt meg ned for å skrive en bok før. Kaoskrigeren begynte som et prosjekt kun for meg selv.
Uansett bestemte jeg meg for å gi det et forsøk. Iblant kunne jeg lese gjennom teksten min og bli oppgitt og motløs fordi jeg syntes den var så utrolig mye dårligere enn mye annet jeg leste. Det høres kanskje teit ut, men da så jeg på prisen fra Kulturdepartementet og leste gjennom noen mailer fra lesere, og tok en liten peptalk med meg selv (av typen «skjerp deg og skriv!»). Og så gikk det over.
Jeg kan i hvert fall si at da redaktøren min sa at dette manuset også ville bli bok, ble jeg også veldig glad og lettet! Ikke like mye som første gang, men i svært stor grad!

– Hva er det viktigste rådet du kan gi meg når jeg skal skrive min andre ungdomsbok?

Glem fremtidige anmeldere, lesere og alle rundt deg. Skriv for deg selv, om det du tror på og brenner for. Ikke tenk at du må «please» alle andre. Sånne tanker freaker i hvert fall meg ut. Fokuser på skrivegleden. Hygg deg i selskap med karakterene dine. Utfordre gjerne deg selv. Jeg har lest et par bøker om historifortelling, screenwriting o.l. som har inspirert meg mye. Gi beskjed om du ønsker tips, eller rot litt rundt på amazon.com.
Masse, masse lykke til! Og husk at både jeg og andre forfattere i samme situasjon som deg, med glede leser gjennom utkast og kommer med tilbakemeldinger!

Takker så mye for gode råd fra Annette! Hennes andre bok, «Jenteloven» kom ut i 2009. Den ble en vel så stor suksess som debuten, og ble nominert til Brageprisen.

Annettes blogg kan du følge her: annettemunch.blogg.no

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Innlegg. Bokmerk permalenken.

3 svar til Gode råd fra en ekspert

  1. munchow sier:

    Har nettopp oppdaget bloggen. Kjempegøy å lese! Og lykke til med skrivingen.

  2. Takk skal du ha, Otto! Og takk for inspirerende kommentarer og innspill!

  3. Så gøy med gjester på bloggen din:-) stå på!

Legg igjen en kommentar

