Men hvorfor?

Hvis det er så himla vanskelig å skrive en ny bok, hvorfor skal jeg gjøre det da? Jeg har gitt ut min debutroman, det gikk slett ikke verst, nå har jeg vist for meg selv at jeg kan. Ferdig arbeid. Søk fast jobb som informasjonskonsulent i Fylkeskommunen istedet.

Hvorfor jeg prøver likevel? Fordi det vil være idiotisk å la være. Fordi jeg har muligheten. Dette er min drøm. Forrige gang ante jeg ikke om det jeg skrev, noensinne ville bli utgitt. Nå står forlaget med døren åpen og venter på et nytt manus.

Hvorfor skrive mer overhodet? Fordi debutanten i meg skal utvikle seg og bli forfatter. Fordi alt som ikke ble forløst i den første boken, nå skal strømme til meg i en endeløs inspirasjon og bli et mesterverk, og alle som spådde meg en lovende framtid skal nikke og si: Hva var det vi sa?

Eh, akkurat ja. Nettopp derfor er det så vanskelig. Fordi nå har jeg bare meg selv å skylde på. Det er bare å gjøre det. Og det må bli bra. Helst bedre denne gang. Denne gangen kommer noen til å lese det, med forventninger.

Så derfor tvinger jeg meg selv til å legge bort alt annet. Bare skrive. Litt mer for hver dag. Nærme meg flyten, punktet hvor teksten løfter seg og lover meg: Dette, min kjære Nedregård. Dette skal bli en bok.

 

Om renatenedre

Forfatter av ungdomsbøker på Cappelen Damm. Forfatter av biografi om Erna Solberg på Juritzen forlag. Journalist i bunn og grunn.
Dette innlegget ble publisert i Innlegg. Bokmerk permalenken.

3 svar til Men hvorfor?

  1. Charlotte sier:

    Og husk (kanskje feil å skrive mht dine egne forventninger, men samtidig ikke, misforstå meg rett): Bok nummer to trenger ikke å være hele universets hemmeligheter samlet mellom permer og noe verden aldri har sett. Å skrive og utgi en bok nummer to er en bragd i seg selv, og etter den går det enda lettere med neste og neste og neste. Det aller viktigste er å skrive en bok til. Når debuten er knak, som din, fins det både forventninger – men også goodwill. Du har startet på et forfatterskap, og på den veien er det du skriver nå et steg på den spennende litterære veien!

  2. renatenedre sier:

    Du har helt rett, Charlotte! Forventningene er kanskje vår verste fiende. Nå er det viktigste å skrive, skrive, fullføre. Men bare vent til bok nr 5, tenker jeg… Da skal det bli greier!

  3. munchow sier:

    I tråd med det Charlotte skriver: Skriv fordi du . Ikke tenk på om det blir bra nok. Om folk vil like det du skriver. Om boken vil selge bra. Skriv av hjerte – og la det bli prosjektet. La selve skrivingen bli målet – selvom det er beinhard jobbing.

Legg igjen en kommentar

